“Merhaba! Ben bir dilim ekmeğim.Ama bir gün Ali beni ellerinin arasına aldı. Çok aç görünüyordu. Bir kapı açıldı ve kapanırken gövdemde bir acı hissettim. Şimdi daha küçüktüm. Ve işte hikayem böyle başladı.Haydi gelin bu hikayenin devamını birlikte öğrenelim.
Şimdi ise kendimi büyük bir odada buldum. Yerde çok yumuşak pembe bir halı vardı. Ah! Of! Bu halı uçuyor. Ama halı uçtukça canım yanıyordu. Halı beni savurdukça sert koltuklara çarpıyordum. Koltuklardan birkaçının üstü siyahtı. Aa, şimdi hatırladım. Bu koltuklardan girişte olanlar bu odanın girişinde beni küçük parçalara bölmüşlerdi. Ama beni bölenlerin uçları sivriydi. Çarptığım şeyler ise yassı. Bu yassılardan biri bana seslendi ve “Hey küçük! Şimdi sen bizim kim olduğumuzu bilmiyorsundur. Ama ben sana tanıtayım. Yerdeki pembe halının adı dildir.Biz de dişleriz. Bak benim üstümde siyahlık var. Ali bizi hiç fırçalamıyor. İşte bu yüzden de bu hale geldik. ” dedi. Bu olaya çok üzülmüştüm. Altımdaki halı yine hareketlenmeye başladı. Şimdi de bizi başka bir yere uçuruyordu galiba.
Evet. Tahminim doğru çıktı. O halı bizi bir kaydırağa atmıştı. Tam kaydıraktan inerken önümde iki koridor belirdi. Sonra bir kapı “çat” diye bir koridoru kapattı. Oraya benim gibi yiyeceklerin gitmesi yasakmış. Oraya yalnızca Ali’ye gerekli olan hava girebilirmiş. Bu kaydırak bittikten sonra bir havuza düşüverdim. Bu havuzda benim gibi birçok arkadaşım vardı. Ama bu havuz beni yakıyordu. Öyle bir yaktı ki bir anda bölünüp, minicik oluverdim. Diğer parçalarımı pek seçemiyordum çünkü diğer arkadaşlarım da bölünmüşlerdi. Bu yüzdüğümüz su bizi bir kapıya yöneltti. Bu kapı ise başka bir kaydırağa açılıyordu. Bu kaydırak çok dardı ve beni gıdıklıyordu. Hayatımda hiç böyle bir kaydırak görmemiştim. Dar kaydıraktan sonra benim bazı parçalarım kan denen kırmızı bir sıvıya karıştı. Kana karışan yerlerim yararlı bölgelerimmiş. Ben yolculuğumuz bitti diye üzülüyordum. Ama daha bitmemiş. Bir gıdıklayan kaydırağa daha girdik. Ama bu seferki daha geniş ve kısaydı. Bu kaydıraktan sonra yararsız yerlerim kısa bir borudan dışarı atıldı. Bir havuza daha düşmüştüm. Bu havuz bir anda dalgalanmaya başladı. Az sonra kendimi kanalizasyon denen büyük bir denizde buldum.
Benim hikayem burada bitti. İşte ben sizin vücudunuzda bu yollardan geçiyorum. Bu arada tanıştığımıza memnun oldum. Hoşçakalın!! “
Öğretmen öğrencilere hikayeden esinlenerek veya önceki bilgilerinden sindirimde sırayı sorar .Cevaplardan sonra insan modeli üzerinde konuyu anlatır.Sindirimin yaklaşık 12 saat sürdüğü hatırlatır
Öğrencilere besinler katıdır kana geçmesi için sıvı olması gerekir.Peki bunu sağlayan nedir?Sorusu sorularak tükürük ve diğer salgıların sindirime yardımcı olduğu sezdirilir.
Örneğin;Bir bisküviyi süzgeçten kuru geçirirsek toz halinde olur.Fakat süt ya da su ile yumuşatırsak süzgeçten sıvı şeklinde akar.Evde küçük kardeşi olanlar anneleri biberon maması hazırlarken görmüşlerdir diyerek günlük yaşamla ilişkilendirilir.
Dersin başında okunan öyküde yiyecek ilk kendinin nerede parçalandığını söylüyordu sorusu sorulur.Ağızda dişlerle cevabı buldurulur.Öyküdeki Ali’nin bazı dişleri neden siyahtı? Sorusu sorulur.Cevap alındıktan sonra diş hekimine giden bir öğrenciye gitme sebebi,tedavisi,muayenehanede gördükleri anlattırılır.
Öğrencilere boş kağıtlar dağıtılır.Bu kağıtlara herkesin kendi dişinikonuşturması dişlerinin şikayet ya da övgülerini yazmaları istenir.Bir süre sonra istekli öğrencilere okutturulur.
Gülümsediğimiz zaman dişlerimizin temiz,beyaz ve sağlıklı olmasını isteriz. O zaman ne yapmalıyız?Günde üç kere dişlerimizi fırçalamalıyız.Özellikle gece yatmadan önce.Dişlerimizi kuralına uygun fırçalamalıyız.
En doğru diş fırçalama tekniği hangisidir?
Öncelikle fırça 45 derecelik bir açıyla dişe yaklaştırılmalı ve dişin eni doğrultusunda ileri-geri hareketlerle fırçalanmalıdır. En son dişetinden aşağıya doğru bir süpürme hareketiyle işlem tamamlanır. Dişlerin iç yüzeyleri , özellikle ön bölgeler dar olduğundan fırça dik olarak sokularak fırçalanmalıdır.
3-4 ayda bir fırçamızı yenilemeliyiz.
yıpranmamış yıpranmış
Ağız bakım ürünlerini nasıl seçmeliyim?
Piyasada çok çeşitli ve cazip kılınan pek çok ürün olması sizi şaşırtabilir. Seçim yaparken onaylanmış ve dişhekiminizin tavsiye ettiği ürünleri satın almaya dikkat etmelisiniz. En iyi diş macunu ve en iyi fırça hangisidir sorularının cevabı, kişinin ağız durumuna göre değişebilir.
.Sadece fırçalamakla diş sağlıklı olmuyor.Beslenmemize dikkat edeceğiz .süt içeceğiz,meyve yiyeceğiz.Çok soğuk ve çok sıcak yiyecek ve içecekleri tüketmeyeceğiz.Sert yiyecekleri dişimizle kırmayacağız.
.Bu bilgileri verdikten sonra diş modeli üzerinde kesici,köpek,küçük azı,büyük azı dişleri gösterilir.
Dişlerimize iyi bakmazsak çevremizdekileri de rahatsız ederiz.
Öğrenciler gruplara ayrılır.Birkaç guruba oyun hamurundan diş modelleri yapmaları,bazı guruplarada diş sağlığı konulu poster hazırlamaları istenir.Böylece öğrencilerin hem araştırmaları hemde el becerilerinin geliştilmesi sağlanmış olur.
Hazırlanan çalışmalar dersin olduğu başka bir gün sergilenir
DEĞERLENDİRME
Sindirim
ağız
kalın bağırsak
yemek borusu mide ince bağırsak
İFADELERİ UYGUN KAVRAMLARLA TAMAMLAYALIM
Besinlerin kana geçebilecek kadar küçük parçalara ayrılmasına ……………………….adı verilir.
Sindirim ……………………başlar.
Yutak ağızdan gelen besinleri ………………………..iletir.